دسته بندی
با كنجكاوی از كنار یكی از دیوارها عبور كرده و به داخل می‌روم فضای داخل محوطه یك اتاق پذیرایی تقریبا مجلل را نشان می‌دهد. چیزی كه جالب و درخور اعتناست...


گزارشی از پشت صحنه تئاتر تلویزیونی «پرواز از فراز تیر چراغ برق»


تئاتر تلویزیونی «پرواز از فراز تیرچراغ برق» در گروه فیلم و نمایش شبكه 4 سیما به نویسندگی و كارگردانی «محمدرضا اجاقی» و تهیه‌كنندگی «سیدرامین موسوی ملكی» هم اكنون در استودیو صداوسیما در حال ضبط است. به همین بهانه سری به این استودیو زدیم تا از مرحله ضبط این نمایش تلویزیونی گزارشی تهیه كنیم. وارد استودیو تاریك كه می‌شوم دنبال دكوری هستم كه احتمالا در سه ضلع روبه‌روی دكور سفید و نارنجی برنامه نود واقع شده اما گروه سازنده دكور، طرح جالبی را اجرا كرده‌اند، دكور این تله تئاتر در 4 ضلع طراحی شده و تا زمانی كه از یكی از ورودی‌ها وارد نشوی نمی‌توانی صحنه را پیش رو داشته باشی. بیرون دیوارهای دكور چند نفر از عوامل برنامه در حال تكاپور هستند اما صداهایی از داخل می‌آید.
با كنجكاوی از كنار یكی از دیوارها عبور كرده و به داخل می‌روم فضای داخل محوطه یك اتاق پذیرایی تقریبا مجلل را نشان می‌دهد. دیوارهایی با رنگ‌های روشن، مبلمان استیل با روكش زرشكی و یك میز ناهارخوری كه سه صندلی كنار خود دارد. چیزی كه جالب و درخور اعتناست پنجره‌ای است كه یك تیر چراغ برق در بیرون آن خودنمایی می‌كند، تیرچراغ برقی كه رامین ناصرنصیر از آ‌ن آویزان است و به نظر می‌رسد خانه در طبقه دوم یا سوم قرار دارد.

موسوی ملكی تهیه‌كننده تله تئاتر پرواز از فراز تیر چراغ برق كه پیش از این مستند شگفتی‌های بیابان، موسیقی چهار و مسابقه دوراهی را تهیه كرده است و برنامه سه نقطه نیز به تهیه‌كنندگی او هم‌اكنون از تلویزیون پخش می‌شود، درباره تولید این تله تئاتر می‌گوید: این تله تئاتر كه در 90 دقیقه برای گروه فیلم و نمایش شبكه 4 سیما تولید می‌شود، گروه سازنده حدود یك ماه مشغول پیش تولید بودند و 20 جلسه با بازیگران تمرین داشتیم. در حال حاضر نیز مشغول ضبط‌ آن هستیم. موضوع این نمایش تلویزیونی در ژانر طنز موقعیت است و پیام‌هایی از قبیل رسیدگی به مشكلات ازدواج جوانان، مهریه و دخالت‌های والدین را مطرح می‌كند.
ملكی از انتخاب بازیگران این مجموعه اظهار رضایت داشته و می‌گوید: برای انتخاب بازیگران تمام نقش‌ها را به اتفاق كارگردان كالبد شكافی كردیم و برای هر كدام از شخصیت‌ها بازیگرانی را كاندیدا كردیم و در نهایت به فردوس كاویانی، سهیلا رضوی، فرزاد حسنی، رامین ناصرنصیر، مینا خسروانی، سعید نوراللهی و مارال حاجی‌زاده رسیدیم.
سهیلا رضوی و فردوس كاویانی به عنوان پدر و مادر دختر جوانی كه نقش آن را خسروانی بازی می‌كند و فرزاد حسنی برای نقش آتش‌نشانی كه به كمك جوان عاشق پیشه یعنی ناصرنصیر می‌رود،‌ انتخاب شدند.
رضوی و كاویانی از بازیگران با تجربه عرصه تئاتر هستند و خسروانی نیز تجربیات خوبی روی صحنه داشته است، برای انتخاب فرزاد حسنی نیز مشورت‌هایی با آقای سیفی‌آزاد مدیرگروه فیلم و نمایش داشتیم و به این نتیجه رسیدیم كه ایشان شخصیت اكتیو و توانایی دارند و برای ایفای نقش آتش‌نشان مناسب هستند. وی به سایر عوامل تله‌تئاتر چنین اشاره كرد:
این نمایش تلویزیونی نوشته محمدرضا اجاقی است و برای كارگردانی هنری آن نیز كنار ما بودند. ایشان ایده‌های خوبی دارند و حساسیت‌های وی روی ضبط این تله تئاتر مسلما نتیجه كار را مطلوب خواهد كرد و بخصوص این كه متن را خودشان نوشته‌اند و پیش از این نیز برای صحنه اجرا شده بوده و بهترین گزینه به عنوان كارگردان هنری تله تئاتر بودند.
قرار است ضبط شروع شود. همه در جاهای خود قرار می‌گیرند و اجاقی كه مشغول صحبت با بازیگران بوده به اتاق فرمان می‌رود:

فرزاد حسنی، كاویانی و رضوی كنار پنجره ایستاده‌اند، خسروانی روی لبه پنجره ایستاده و ناصرنصیر به تیر چراغ برق چسبیده و چهره‌ای وحشتزده به خود گرفته است:
كاویانی خطاب به دخترش: دختر بیا پایین.
دختر: نمیام نمیام.
با بغض و گریه: من خودمو می‌كشم و به سمت پنجره می‌رود... پدر و مادر مضطرب هستند و سعی در منصرف كردن دخترشان دارند، حسنی در نقش آتش‌نشان جلوی اصلان (پدر) و همسرش می‌ایستد و می‌گوید: خواهش می‌كنم آرامش خودتون رو حفظ كنید. آتش‌نشان اصلان را در آغوش می‌گیرد اما دختر در حالی كه گیج می‌خورد قصد افتادن دارد ... كات .
گویا دیالوگ‌ها درست بیان نشده و بازیگران دوباره به سمت كاغذهایشان می‌روند. به سراغ مرد آتش‌نشان می‌رویم، او همان چهره آشنای همیشگی است اما لباس آتش‌نشانی، كمی او را متفاوت‌تر كرده است.
او از نقش خود در این تله‌تئاتر می‌گوید:
این سومین تله تئاتری است كه بازی می‌كنم. پیش از این تئاتر در كوپه به كارگردانی امید امجد و پایان پادشاهی را با كاظم بلوچی بازی كردم و این سومین نمایش تلویزیونی من است.
در اینجا نقش آتش‌نشان جوانی را بازی می‌كنم كه در یك فضای طنزآمیز برای كمك به خانواده‌ای می‌روم كه مخالف ازدواج دخترشان با مردی هستند كه برای راضی كردن آنها و عقد با دخترش از تیر چراغ برق مقابل منزل آنها بالا رفته و آنها را تهدید كرده است. در واقع آتش‌نشان شخصیتی مثبت و طنزگونه دارد كه در كنار انجام ماموریتش و جلوگیری از سقوط جوان، قصد انجام ازدواج را به شكل كاتالیزور دارد و دیالوگ‌های جالبی برای این شخصیت نوشته شده است.
وی از دلایل پذیرش بازی در این نمایش می‌گوید: اول این كه متن، ایرانی بود و علاقه زیادی به نمایشنامه‌های ایرانی دارم و دوم این كه طنز موقعیت به دور از لودگی بود و با نقش‌های قبلی‌ام در تلویزیون تفاوت داشت.
و مساله مهم‌تر این كه در كنار هنرمندانی چون فردوس كاویانی و سهیلا رضوی بودم كه باعث افتخار است.
در فرصت پیش آمده بین ضبط او را برای استراحتی كوتاه تنها گذاشته و به استودیو بازمی‌گردم. سهیلا رضوی با لباس‌های آبی تیره و روشن و زیورآلاتی كه به عمده روی دست‌هایش خودنمایی می‌كند گوشه‌ای ایستاده. او درباره نقش خود می‌گوید: نقش مادر خانواده را بازی می‌كنم و به دلیل متن خوبی كه داشت بازی در آن را پذیرفتم، تهیه‌كننده و كارگردان این نمایش تلویزیونی بخوبی در كنار گروه هستند و از تركیب بازیگران آن هم راضی هستم و امیدوارم در مجموع تله تئاتر خوبی شود و همه از تماشای آن راضی شوند.
رضوی اخیرا بیشتر روی فعالیت‌های تئاتری‌اش متمركز بوده و تله تئاتر مرگ دستفروش به كارگردانی اكبر زنجان‌پور كار قبلی او برای شبكه 4 بوده است.
یكی از تصویربرداران هنگام تنظیم پایه‌های دوربین، گلدانی را می‌شكند. همه در تكاپو هستند تا شیشه‌های شكسته شده را جمع كنند تا صحنه آماده ضبط شود. در این فرصت از استودیو خارج می‌شوم و در راهرو مینا خسروانی را در حال خوردن چای می‌بینم.
دختر جوانی كه لهجه خارجی دارد و سعی می‌كند هنگام گفتن دیالوگ‌ها با زیركی آن را پنهان كند.
او نقش آرزو دختر جوان خانواده را بازی می‌كند، خودش درباره كارآكتر آرزو می‌گوید:
آرزو در واقع نمونه یك دختر جوان در تهران امروزی است كه به دلیل شرایط خانوادگی وارد یك ماجرای عاشقانه با مردی می‌شود كه طالب ازدواج با اوست و مخالفت پدر و مادرش كشمكش‌های جالبی را برای او رقم می‌زند.
این اولین تجربه حضور من جلوی دوربین تلویزیون است كه با تله‌تئاتر شروع شده است. پیش از این در نمایش‌هایی چون شكار روباره دكتر رفیعی، اتللو حمید مظفری، مهمانسرای دو دنیا به كارگردانی سهراب سلیمی و چند تئاتر دیگر بازی كردم و به نظر من كار در تلویزیون تفاوت‌های عمده‌ای نسبت به صحنه تئاتر دارد.
یكی از ملموس‌ترین تفاوت‌ها این است كه هنگام بازی در تلویزیون به دلیل توقف‌های زیاد، حفظ ریتم بازیگر دشوار می‌شود در صورتی كه در صحنه، بازیگر با انرژی و تمركز و حفظ ریتم روی صحنه می‌آید و تا انتها پیش می‌رود، اما بازی در تلویزیون باعث می‌شود بیشتر دیده شویم و جذابیت‌هایی هم در نوع خود دارد.
این چهره جوان قرار است بزودی در فیلم سینمایی دكتر رفیعی نیز بازی كند.
نینا نفیسی‌فرد، دستیار دوم كارگردان به دنبال جمع كردن بازیگران برای ضبط سكانس بعدی است و خسروانی نیز فراخوانده شد.
به همراه بازیگران به استودیو باز می‌گردیم.
قرار است چند اینسرت گرفته شود. در این فاصله به سراغ كاویانی می‌روم كه چهره دوست داشتنی‌اش در نقش پدر ثروتمند آرزو كمی خسته به نظر می‌‌رسد. كاویانی همیشه برایم نقش كمال را در سریال همسران تداعی می‌كند، او از نقش خود می‌گوید:
اصلان مرد پولداری است كه در كنار همسرش فخری و دخترشان آرزو براثر مسائل ازدواج تنها فرزندشان دچار مشكلاتی می‌شوند. گروه خوبی داریم و تا اینجای كار راضی هستم، وجود متن خوب، كارگردانی و سایر عوامل از دلایل حضور من در این نقش بوده است.
پیش از این تله تئاترهای موفقی چون قطار ارواح و ببر گراز دندان با بازی كاویانی از تلویزیون پخش شده است كه نشانگر توانایی‌های این بازیگر در عرصه تئاتر است.

فرصت را مغتنم شمرده به سراغ مغز متفكر گروه یعنی نویسنده و كارگردان هنری تله تئاتر می‌روم. او درباره شكل‌گیری این نمایش گفت: متن اثر مربوط به 8 سال پیش است و الهام گرفته از واقعیات اجتماع‌ماست. یك كمدی موقعیت است كه پیش از این روی صحنه اجرا شده است و سپس آن را برای شبكه 4 آماده ضبط كردیم، البته یك اجرای رادیویی هم داشت و با استفاده از طنز كلامی موجود در نمایشنامه و افزودن ویژگی‌های بصری برای تبدیل به تله تئاتر مهیا شد.
در اجرای تلویزیونی بار دراماتیك كار اضافه شد زیرا از اجرای رادیویی تا رسیدن به اینجا تغییرات زیادی شامل حال اثر شد.
طراحی صحنه این نمایش تلویزیونی تازه و دیدنی است، از تمامی زوایای اتاق تصویر گرفته می‌شود و در 360 درجه طراحی شده است.

فریبا رحمانی طراح صحنه و لباس این تله تئاتر پیش از این نمایش‌هایی چون خانم سوئیچ عجیب و منم اومدم را برای شبكه 4 سیما انجام داده است و منیژه پاسبان در اجرای آن دستیار بوده است. رحمانی از شكل‌گیری ایده طراحی دكور این نمایش می‌گوید:
برای طراحی صحنه و لباس این نمایش تلویزیونی سعی كردیم كاملا واقعی كار كنیم. یك دكور 360 درجه طراحی شد تا دوربین براحتی حركات بازیگران را به ثبت برسانند و سعی كردیم از وسایلی برای صحنه استفاده كنیم كه نمایانگر یك خانواده ثروتمند باشد.
چهره جدیدی به گروه اضافه شده است كه مشغول صحبت با تهیه‌كننده شده، موسوی او را معرفی می‌كند: محمدحسین سروش، مجری طرح تله تئاتر. او نیز گفتنی‌هایی درباره این نمایش تلویزیونی دارد:
ساخت تله‌تئاتر آن هم در شبكه‌ای كه مخاطب خاص و فرهیخته دارد مسوولیت تولیدكنندگان را دوچندان می‌كند. معمولا برای ساخت تله‌تئاتر از متن‌های خارجی استفاده می‌شود. ما برای ساخت تله‌تئاتر به سراغ یك متن ایرانی رفتیم و جای خوشحالی دارد كه كارگردانی هنری آن را نیز نمایشنامه‌نویس آن برعهده گرفته است.
به اعتقاد من «پرواز از فراز تیر چراغ برق» قابلیت این كه به تله فیلم تبدیل شود را نیز دارد ولی در قالب
فعلی‌اش یعنی تله‌تئاتر نیز به نظر می‌رسد با اقبال عمومی مواجه شود چون تله‌تئاتر ایرانی با رگه‌های طنز و با هنرمندی چهره‌هایی چون فردوس كاویانی، سهیلا رضوی و فرزاد حسنی می‌توان به موفقیت این اثر امیدوار بود.
تا 11 شب ضبط ادامه داشته داشت. خستگی در چهره همه مشهود است اما با انرژی و انگیزه برای ادامه ضبط هماهنگ می‌شوند. گروهی هم از شما و سیما برای تهیه گزارش به استودیو می‌روند. درنگ، جایز نیست، از همه خداحافظی كرده و برایشان آرزوی موفقیت می‌كنم.

گردآوری شده توسط: گروه فرهنگ و هنر ایران فروم
Cloob Print Google+