دسته بندی
تغییرات زیادی اتفاق افتاده. آرش پارساخو؛ نویسنده نمایشنامه است و مثلا شخصیت «کشیش» را داستان حذف کرده، یا یک رابطه مبهم عاشقانه را میان پیرمرد و دخترک عنکبوتی ایجاد کرده و....


نگاهی به تئاتر «ماکوندو»


ادبیات؛ این جنون مقدس
«در سومین روز بارندگی، توی خانه به قدری خرچنگ کشته افتاده بود که پلایو مجبور شد...» این کلمات، سطر آغازین داستان «پیرمرد فرتوت با بال‌های بزرگ بزرگ» است و این شب‌ها، جمله آغازین تئاتر «ماکوندو» که در میان سالن تاریک نمایش، طنین‌انداز می‌شود. مثل هر پدیده دیگری، با نگاه‌های متفاوتی می‌شود «ماکوندو» را دید؛ می‌توانیم شیرجه بزنیم در «رئالیسم جادویی» مارکز که به هر حال منبع اصلی نمایشنامه است یا می‌شود تا آخر نمایش درگیر نگاه‌های غمگین پیرمرد با بال‌های بزرگ بزرگ شویم و بالطبع، برای دوست‌هایمان که تئاتر را ندیده‌اند، از غریبه‌ای بگوییم که حتی غربت‌اش عادی می‌شود. یا نه.. می‌شود نگاه کرد به عروسک «گابو»ی دوست داشتنی‌مان که گوشه صحنه است و یکی از شخصیت‌های نمایش. می‌نویسد و با شخصیت‌های داستان‌اش سر و کله می‌زند. آن وقت می‌توانیم بعد از اجرا، در فاصله طی کردن مسیر چند متری تا در خروجی سالن، به این فکر کنیم که در «ماکوندو» چقدر خوب و اصیل، ادبیات می‌شود یکی از شخصیت‌های نامرئی کار. در کاتالوگ هم جمله‌ای از مارکز آمده که کشف لذت بخشمان را کامل می‌کند و البته طرحی از حسرت همیشگی را هم اضافه:« مشکل اصلی این است که زندگی مثل ادبیات نیست.»

خلاصه داستان
در یک شب توفانی، فرشته‌ای در حیاط خانه الیزندا و پلایو می‌افتد. فرشته‌ای که آمده تا بچه مریض آنها را با خود به آسمان‌ها ببرد. فرشته زخمی است و بال‌های بزرگ‌اش اجازه حرکت به او نمی‌دهد. وجود یک فرشته به سرعت در «ماکوندو» پخش می‌شود؛ مردم برای دیدن او صف می‌کشند،کنجکاوی‌شان را برطرف می‌کنند یا درخواست معجزه می‌کنند و شفا. اما زمان که می‌گذرد، حضور فرشته که عادی می‌شود، همه فراموش می‌کنند. فرشته‌ای با بال‌های بزرگ، غمگین، گوشه حیاط افتاده است. تا اینکه....

پشت صحنه؛ کارگردان، نویسنده و دراماتوژ
تئاتر عروسکی «ماکوندو» کاری است از «گروه تئاتر معاصر». آزاده انصاری کارگردانی این تئاتر را برعهده دارد و دراماتوژی آن را نادر برهانی مرند. «رویای هالیوود» کار دیگری از همین گروه است که برهانی مرند آن را کارگردانی كرده و این شب‌ها در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود. جالب است بدانید که «ماکوندو» برای دومین بار است که توسط این گروه، روی صحنه می‌رود و دو سال پیش در کارگاه نمایش تئاتر شهر هم اجرا شده است. آزاده انصاری در جشنواره تئاتر عروسکی که چندی پیش برگزار شد، «برای سایه نوشتن ها» را کارگردانی کرد.
«ماکوندو» فقط برگرفته از داستان «پیرمرد فرتوت با بال‌های بزرگ بزرگ» است و در تبدیل آن به نمایشنامه، تغییرات زیادی اتفاق افتاده. آرش پارساخو؛ نویسنده نمایشنامه است و مثلا شخصیت «کشیش» را داستان حذف کرده، یا یک رابطه مبهم عاشقانه را میان پیرمرد و دخترک عنکبوتی ایجاد کرده و.... علاوه بر اینها، شخصیت خود مارکز هم در نمایشنامه وجود دارد. پارساخو دو سال پیش و در اجرای پیشین ماکوندو درباره این تغییرات گفته بود:« قصه ای که مارکز نوشته بیشتر یک «حکایت» است تا یک روایت دراماتیک. ما برای این که چیزی را روی صحنه نشان بدهیم به روایت دراماتیک احتیاج داشتیم. احساس می‌کردیم عناصری که در خود داستان وجود دارند برای این که بتوانیم چیزی را به تماشاچی نشان بدهیم، کافی نیست.»

روی صحنه؛ بازیگران، بازی دهندگان و اجرای موسیقی
«ماکوندو» یک تئاتر عروسکی است. اما اینجا مرز میان عروسک گردان و بازیگر شکسته می‌شود. یعنی عروسک گردانان یا به عبارت کاتالوگ کار، بازی دهندگان، قاطی جریان نمایش می‌شوند. لحظاتی خودشان می‌روند در قالب نقش عروسک‌هایشان یا گاهی به کمک عروسک‌های ظریف کوچک می‌آیند و گاهی هم که آقای مارکز، سیگارش تمام می‌شود، بهش سیگار قرض می‌دهند! افسانه ماهیان نقش الیزندا و دختر عنکبوتی را بازی می‌کند و چند عروسک را هم می‌گرداند. رامین سیاردشتی هم نقش پلایو را دارد و مثل ماهیان عروسک گردانی در جریان کار هم می‌کند. البته ظاهرا در شب‌هایی از اجرا، سینا رازانی، جایگزین رامین سیاردشتی می‌شود. نقش پیرمرد غمگین را فرزین محدث بازی می‌كند. سیامک صفری در طول نمایش توی یک قایق کوچک که کنار صحنه است می‌نشیند و به جای مارکز صحبت می‌کند؛ یک نوع صدای خش‌دار مختص پیرمردان و در عین حال شوخ و شنگ. در این قایق کوچک که مامن آرام و امن صفری در طول اجراست، فرشاد فزونی هم نشسته و موسیقی تئاتر و همچنین صداهای زمینه را اجرا می‌کند؛ با یک گیتار و خلاقیت بی‌حد و حصر خودش که از پس صدای نوزاد چند ماهه تا یک اردک بانمک برمی‌آید. هومن خدادوست، مرضیه ایمان خانی، فرزانه عاقلی و نسیم یاقوتی هم از دیگر بازیگر/بازی دهندگان «ماکوندو» هستند. به این لیست اسم آزاده انصاری را هم اضافه کنید که در قالب عروسک «ماروت» مارکز، می‌نشیند پشت میز کار و می‌نویسد.

اطلاعات اجرا
«ماکوندو» هر شب، بجز شنبه ها، ساعت 19:15 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود. به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر. قیمت بلیت 10 هزار تومان است.

گردآوری شده توسط: گروه فرهنگ و هنر ایران فروم
Cloob Print Google+